Padangų svarba automobiliui: padangų montavimas, priežiūra ir kiti patarimai vairuotojams

Automobilių padangos – viena svarbiausių automobilių dalių, kurių priežiūrą ir tinkamą pasirinkimą daugelis vairuotojų nuvertina. Jos gali turėti įtakos saugumui kelyje ar suteikti komforto vairuojant. Todėl, labai svarbus ne tik tinkamas padangų montavimas, tačiau ir jų pasirinkimas, priežiūra ar laiku atliktas padangų keitimas. Tad toliau šiame straipsnyje pateikiama naudinga ar įdomi informacija ir patarimai, susiję su padangomis bei tinkama jų priežiūra.

Šiais laikais rinkoje galima rasti ir tokių itin žinomų gamintojų padangų, kurios (specialios medžiagos dėka) įvykus pažeidimui susiklijuoja pačios.

Padangų keitimas – viena svarbiausių automobilio priežiūros procedūrų

Niekam ne paslaptis, kad pagal kelių eismo taisykles Lietuvoje padangų keitimas yra privalomas, kuomet keičiasi sezonai. Važinėti su žieminėmis padangomis vairuotojai privalo nuo lapkričio 10d. iki kovo 31d., na o grįžti į vasarines padangas galima nuo balandžio 1d. iki lapkričio 9d. Vairuotojams, kurie nesilaiko šių KET taisyklių gali grėsti piniginės baudas ar blogesnis scenarijus – techninės apžiūros galiojimo panaikinimas.

Dar viena indikacija, kuri turėtų nurodyti kad reikalingas naujojo sezono padangų montavimas – atvėsusi oro temperatūra. Pavyzdžiui, jog pasikeistumėte vasarines padangas nebūtina laukti lapkričio 10d. Pakanka ir to, jei temperatūra nukrenta žemiau 7°C. Tuomet vasarinės padangos praranda gerą sukibimą su kelio danga ir padidėja prailgėjusio stabdymo kelio tikimybė. Tokiu atveju vasarinių padangų keitimas į žiemines tampa ko ne būtinas.

Esminis šių padangų skirtumas yra medžiagos, iš kurių jos yra pagamintos bei protektoriaus gylis, kuris turi atitikti rekomenduojamas normas. Minimalus protektoriaus gylis žiemos sezono metu – 3 mm. Tad jei naujų žieminių padangų protektoriaus gylis siekia apie 8-9,5 mm, jų turėtų jums pakakti kelis metus. Na o vasarinių padangų minimalus rekomenduojamas protektoriaus gylis yra 1,6 mm.

Be jokios abejonės padangų keitimas gali būti reikalingas ir dėl kitų priežasčių. Jei ant jų pastebite nelygumus, gumbus ar kitokias deformacijas – atėjo metas naujam padangų komplektui. Tik reguliari patikra ir padangų priežiūra užtikrins reikiamą saugumą ir komfortą kelyje.

Padangų remontas.

Pasitaiko ir tokių situacijų, kai būna praduriamos ar kitaip pažeidžiamos automobilio padangos, tačiau imamasi ne jas keisti, o remontuoti ir eksploatuoti toliau. Remonto metu padanga nuimama ir užsandarinama (hermetizuojama) iš vidinės jos pusės. Tačiau, jei praduriamas/pažeidžiamas padangos šonas (Kordas) – padanga jau nebėra taisoma. Na, o jei padanga nėra pradurta, tačiau vis vien leidžia orą, gali būti, kad trūko automobilio ratlankis arba nėra sandarus ventilis.

Įdomu: Šiais laikais rinkoje galima rasti ir tokių itin žinomų gamintojų padangų, kurios (specialios medžiagos dėka) įvykus pažeidimui susiklijuoja pačios. Tačiau jų veiksmingumas priklauso ir nuo to, kokio ilgio svetimkūnis įstrigo padangose arba kokia buvo padaryta žala.

Padangų oro slėgis.

Netinkamas padangų slėgis gali apibrėžti ne tik per mažai, bet ir per daug pripūstas padangas, o ir abiem atvejais gali atsirasti neigiamų padarinių.

Per daug pripūstos padangos

Per mažai pripūstos padangos

  • Prastesnis sukibimas su keliu (liečiasi tik padangos centras)
  • Centrinės padangos vietos nusidėvėjimo sparta
  • Apkraunama pakaba
  • Silpnesnis smūgių slopinimas
  • Pailgėja stabdymo kelias, suprastėja automobilio valdymas
  • Šoninių padangos vietų nusidėvėjimo sparta
  • Didesnės kuro sąnaudos
  • Silpnesnis smūgių slopinimas, ratlankio pažeidimų galimybė

Akivaizdu, kad viena iš pagrindinių priežasčių, lemiančių oro slėgio kitimą padangose, yra mechaniniai jų pažeidimai. Tačiau tai gali atsitikti ir dėl nesandarių oro vožtuvų bei mikroskopinių tarpelių medžiagoje.

Natūralu, kad gali kilti klausimas – koks padangų slėgis yra tinkamiausias? Vienintelio ir teisingo atsakymo į šį klausimą nėra, kadangi tai itin priklauso nuo to, kokį automobilį vairuojate. Visą reikalingą informaciją gamintojai pateikia ant specialaus lipduko, kurį galima rasti ant kuro bako dangtelio, durų, slenksčio, kėbulo. Nepamirškite, kad atsarginės padangos slėgio patikra taip pat turėtų būti reguliari, antraip padangų keitimas prireikus gali labai apkarti. 

Tinkamiausias laikas ir tiksliausi padangų slėgio duomenys gaunami, kai padangos yra šiek tiek pastovėjusios ir kai nuo paskutinės kelionės praėjo bent keletas valandų. Atminkite, prieš imantis matuoti padangų slėgį atkreipkite dėmesį ir į tai, ant kokio paviršiaus duotuoju momentu stovi automobilis ar koks turinys yra jame. Rinkitės kuo lygesnį paviršių, o automobilio salone venkite didelės apkrovos.

Padangų priežiūra ir žymėjimas.

Tinkamai prižiūrėkite padangas. Be jau minėto padangų oro slėgio stebėjimo ir sezoniško jų keitimo, galima išskirti ir dar keletą labai paprastų priežiūros patarimų, kurių besilaikant padangų montavimas ir keitimas bus tik dar tolimesni procesai.

Nemontuokite padangų, kurių keliamoji galia (svoris, kurį padangos gali atlaikyti) yra mažesnė, nei reikalauja transporto priemonės gamintojas. Ši turi būti tokia pati ar didesnė nei originaliai nurodyta. Taip pat venkite perkrauti automobilį ar viršyti svorio limitus, kadangi tai daro žalą ne tik padangoms, bet ir kitiems svarbiems transporto priemonės komponentams.  

Padangų montavimas žiemos sezonui visada turėtų būti atliekamas padangas keičiant po keturias t.y. abi ašis vienu metu.

Norėdami pasikeisti padangų dydžius, visada pasikonsultuokite su pardavėju dėl optimalaus ratlankio pločio ir atidžiai patikrinkite transporto priemonės ir padangų tarpus.

Padangas keiskite tik patikimuose autoservisuose. Atlikite analizę, koks autoservisas yra ne tik arti jūsų namų, bet ir yra mėgiamas ar gerai atliepiamas klientų. Kokybiškas padangų montavimas ir keitimas bei gerų klientų atsiliepimų balansas – mūsų autoservisas Meditoma. Kartą suteikus šansą, daugiau automobilio kitų priežiūrai palikti nebesinorės niekada.

Padangų žymėjimas. Tikriausiai kiekvienas esame pastebėję standartinius žymenis ant padangų, kurie atspindi technines charakteristikas, matmenis, gamintoją ir t.t. Arba šiek tiek specialesnį ženklinimą, nurodantį papildomas padangų savybes. Kiekvienas jų turi atitinkamą reikšmę.

Imant konkretų pateiktą pavyzdį, ant padangos galite rasti tokius žymenis, kaip gamintojo pavadinimą, padangos plotį mm (215), padangos aukščio koeficientą % (60), ratlankio diametrą (R17), apkrovos indeksą (91), greičio indeksą (V). Taip pat modelio pavadinimą, maksimalų leistiną oro slėgį, apkrovą, padangos pagaminimo datą (13 savaitė, 23 metai).

Dažnas pasikeitus sezonui ant padangų gali aptikti ir M+S (mud and snow) žymėjimą. Tai suteikia padangoms padidinto pravažumo „statusą”.

Snaigė, apvesta kalnų kontūru nurodo, kad žieminės padangos atitinka šioms keliamus standartus ir reikalavimus.

Ilgaamžiškesnės padangos – misija neįmanoma?

Venkite perdėto padangų buksavimo, kai automobilis yra įstrigęs sniege, lede, purve ar smėlyje. Tai gali ne tik pažeisti padangas, bet ir neatnešti jokios naudos. Verčiau ramiais judesiais judėkite tai pirmyn, tai atgal. Na, o jei tenka stumti įstrigusį automobilį, nestovėkite už dideliu greičiu besisukančių padangų.

Venkite situacijų, kuomet reikalinga netinkamu kampu užvažiuoti ant bet kokio objekto, pavyzdžiui, šaligatvio. Tačiau, jei tai padaryti būtina, užvažiuokite priekiu, o ne šonu bei itin lėtai.

Padangų nudilimo procesą spartina ir vairavimo stilius  – staigūs stabdymai, didelis greitis, agresyvesnis pajudėjimas iš vietos. Tokiu atveju vertėtų stengtis keisti įpročius ir imtis tolygesnio, ramesnio vairavimo.

Pabaigai

Automobilio padangų montavimas ir keitimas – vienos iš esminių ir dažniausiai atliekamų transporto priemonės procedūrų. Todėl, jei tai norite daryti tik KET nustatytu metu, imkitės jų priežiūros savo kasdienybėje arba laikykitės straipsnyje pateiktų patarimų, kurie padės apsisaugoti nuo papildomo galvos skausmo.